Nieodpłatna pomoc prawna i poradnictwo obywatelskie w 2025 r.

NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA, NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE, NIEODPŁATNA MEDIACJA W POWIECIE SULĘCIŃSKIM W 2025 R.

nieodpłatna pomoc prawna lubniewice 2025
Zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie
obywatelskim oraz edukacji prawnej na terenie powiatu sulęcińskiego działają dwa punkty, w których udzielana
jest nieodpłatna pomoc prawna, świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i mediacja.

Punkt nr 1 – nieodpłatnej pomocy prawnej usytuowany jest w Powiatowym Urzędzie Pracy w Sulęcinie przy
ul. Lipowej 18B. W punkcie nieodpłatna pomoc prawna udzielana jest przez adwokatów i radców prawnych
wyznaczonych przez Okręgową Radę Adwokacką oraz Okręgową Izbę Radców Prawnych w Zielonej Górze,
w następujących dniach i godzinach:
poniedziałek: 9.00-13.00
wtorek: 8.30-12.30
środa: 8.00-12.00
czwartek: 8.00-12.00
piątek: 9.00-13.00

Punkt nr 2 – nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego prowadzony jest przez
organizację pozarządową wybraną w ramach otwartego konkursu ofert tj. Stowarzyszenie Wspierania
Aktywności Obywatelskiej „CIVIS SUM” z Zielonej Góry.
Punkt nr 2 usytuowany został w 5 lokalach:

Lokal nr 1 – Klub Senior+
ul. Skwierzyńska 4, 66-435 Krzeszyce
czynny:
poniedziałek: 8.00-12.00

Lokal nr 2 – Urząd Miejski w Torzymiu
ul. Wojska Polskiego 32, 66-235 Torzym
czynny:
wtorek: 13.00-17.00

Lokal nr 3 – Powiatowy Urząd Pracy w Sulęcinie
ul. Lipowa 18B, 69-200 Sulęcin
czynny:
środa: 12.00-16.00

Lokal nr 4 – Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubniewicach
ul. Jana Pawła II 51A, 69-210 Lubniewice
czynny:
czwartek: 11.00-15.00

Lokal nr 5 – Ośrodek Zdrowia
ul. Puszkina 22, 66-436 Słońsk
czynny:
piątek: 9.00-13.00

W ramach udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenia nieodpłatnego poradnictwa
obywatelskiego w roku 2025 w ww. punktach świadczona będzie nieodpłatna mediacja. Spotkania z
mediatorem organizowane będą według potrzeb zgłaszanych przez osoby uprawnione w punktach lub pod
nr telefonu 509 256 700.

Osoby uprawnione:
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują:
1. Osobie fizycznej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
2. Osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającej innych osób w ciągu
ostatniego roku, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
3. Osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r.
o ochronie sygnalistów (Dz.U. poz. 928).

Przed uzyskaniem pomocy osoba uprawniona składa pisemne oświadczenie o braku możliwości poniesienia
kosztów odpłatnej pomocy prawnej (nie dotyczy osób wskazanych w punkcie 3).
Osoba korzystająca z pomocy w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa
oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku oraz dokumenty wymienione poniżej.
W oświadczeniu osoba uprawniona podaje swoje imię i nazwisko, adres oraz PESEL. Oświadczenie składa się
osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.
Pomoc udzielana osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, która w ciągu
ostatniego roku nie zatrudniała innych osób, stanowi pomoc de minimis.
Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis przed udzieleniem pomocy zobowiązany jest dostarczyć do

Starostwa Powiatowego w Sulęcinie:
– wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie
otrzymał w ciągu ostatnich 3 lat, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo
oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
– informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności wnioskodawcy
i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej
otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których
ma być przeznaczona pomoc de minimis.
Pomoc osobom prowadzącym działalność gospodarczą może zostać udzielona dopiero po dostarczeniu
wymaganych dokumentów.

Zapisy na wizyty:
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa
się w wyznaczonych punktach, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty.
Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub
świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży pomoc udzielana jest poza
kolejnością.

Termin wizyty ustalany jest:
– pod nr telefonu 509 256 700, w godzinach pracy starostwa (poniedziałek 7.30 do 16.30, wtorek – czwartek
od 7.30 do 15.30, piątek od 7.30 do 14.30),
– drogą elektroniczną na adres e-mail: nieodplatnapomocprawna@powiatsulecinski.pl (w treści e-maila
należy podać lokalizację punktu i inicjały osoby rezerwującej, odpowiedź w sprawie wyznaczonego terminu
wpłynie zwrotnie na adres e-mail, z którego wpłynęła prośba o rezerwację),
– poprzez moduł zapisów publicznych systemu do obsługi nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego
poradnictwa obywatelskiego dostępny pod adresem: https://zapisy-np.ms.gov.pl/.
Jak się przygotować do wizyty?
Udając się na poradę w wybranym punkcie należy zabrać ze sobą dokumenty istotne dla sprawy (np. umowy,
akty notarialne, pisma urzędowe).

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
– poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach
lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym,
administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub
– wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
– sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa powyżej, z wyłączeniem pism procesowych
w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu
sądowoadministracyjnym, lub
– nieodpłatną mediację, lub
– sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu
w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika
patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku
finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby
uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub
spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie
potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne
poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw
mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego, jak również nieodpłatną mediację.

Nieodpłatna mediacja obejmuje:
– poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania
sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających,
– przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji,
– przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej,
– przeprowadzenie mediacji,
– udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.

Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
– sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego,
– zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Osobie ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, która nie może stawić się w punkcie nieodpłatnej
pomocy prawnej osobiście oraz osobie doświadczającej trudności w komunikowaniu się, nieodpłatna pomoc
prawna lub nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, może być udzielone także poza punktem albo
za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość. Potrzebę takiej porady należy zgłosić
telefonicznie pod nr 509 256 700.

Możliwość i forma przekazywania opinii (część B karty pomocy) przez osoby uprawnione o świadczonej
nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim
Osoby uprawnione po uzyskaniu porady mogą dobrowolnie, anonimowo wypełnić ankietę (tj. część B karty
pomocy) obejmującą opinię o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwie obywatelskim.

Ankietę można złożyć:
– bezpośrednio do urny znajdującej się przed wejściem do punktu, w którym udzielana jest porada,
– w późniejszym terminie poprzez przesłanie listownie na adres: Starostwo Powiatowe w Sulęcinie, ul. Lipowa
18A, 69-200 Sulęcin, lub pocztą elektroniczną na adres: nieodplatnapomocprawna@powiatsulecinski.pl.
Osoby ze szczególnymi potrzebami mogą przekazać opinię o udzielonej pomocy także listownie lub pod
wskazanym numerem telefonu – 509 256 700. Osoba odbierająca opinię o udzielonej pomocy w formie
telefonicznej przedstawia osobie uprawnionej treść pytań zawartych w ankiecie i możliwych do zaznaczenia
odpowiedzi, a także zaznacza wybrane przez osobę uprawnioną odpowiedzi.

Harmonogram pracy w 2025 r. 1

ulotka pomoc prawna 2025 lubniewice

pomoc prawna lubniewice 2025